BigSheep Logo
  • Bigsheep Studio – Interaktiv Hjemmesideudvikling og Design
  • Projekter
  • Studio
  • Om os
  • Kontakt
  • DA
  • EN
Branding Guide
februar 19, 2019

Guide: Styrk din branding og online markedsføring, med visuel kommunikation.

Baldur Arge Stories

Hvad er Branding?

Der findes ikke et dansk ord for branding, dog kan det defineres som det der kendetegner virksomheden og det der får virksomheden og deres produkter til at adskille sig fra deres konkurrenter og deres produkter. Målet er altså at opbygge et image, omkring dit firma og hvad det står for, med det henblik at opbygge et varemærke der brænder sig fast i målgruppens bevidsthed, så målgruppen er mere tilbøjelige til at vælge ens mærke.

Hvorfor er Branding vigtigt?

Branding er efterhånden et udtryk der ikke er til at komme udenom i erhvervslivet, og det er ikke uden grund. De fleste store virksomheder i dag arbejder nemlig strategisk, med at få skabt en mærkevare bevidste, som forbrugeren kan ligge genkende til, og dermed er mere tilbøjelige til at vælge ens brand. Et klassisk eksempel på en virksomhed der viser hvad god branding resulterer i, er Coca Cola.

De fleste blindtests’ viser nemlig at forbrugere ikke kan smage forskel på en Coca Cola og en discount Cola. Her har Coca Cola altså være gode til at få tilført deres produkt noget ekstra værdi, da flertallet af forbrugerne oplever at der er en forskel på Coca Cola og discount Cola.

Branding, kan med andre ord gøre forskellen på om forbrugeren vælger dit produkt, modsat konkurrentens.

Visuel kommunikation

Visuel kommunikation er et af det mest effektive redskaber i online markedsføring. Men hvorfor?

  • Undersøgelser viser at vi forstår tekst langsommere og husker det dårligere, end information kommunikeret til os visuelt.
  •  Undersøgelser viser ligeledes at vore evne til at fastholde opmærksomhed, er nedadgående de sidste 20 år, og vurderes til i gennemsnit at være på 8 sekunder.
  • Visuelt indhold bliver tolket på under et sekund.
  • Indlæg eller artikler tilknyttet visuelt indhold, får 94% klik mere, end indlæg eller artikler uden visuelt indhold.
  • 90% af informationerne hjernen opfanger, er visuelle. Da vores hjerne er lavet til at forstå og opfange informationer gennem det visuelle. De fleste forestiller sig også noget visuelt, nå de f.eks. læser en tekst, for bedre at forstå teksten.
  • 3 dage efter vi har læst en information, husker vi kun 10%. Har vi fået samme information visuelt husker vi 65%

Statistikkerne taler altså for visuel kommunikation, derfor er det vigtigt at du tænker det visuelle ind, når du kommunikere indhold ud til forbrugeren. Tag f.eks. de sociale medier på eksempelvis iPhones og iPads, i dag er det meste på ens Facebook startside visuelt, enten i form af billeder eller videoer. Mon det er tilfældigt? – langt fra.

Facebook fortæller nemlig at engagementet er højere for både video og billede opslag, end opslag med ren tekst. Faktisk er engagementet 100% højere for en video og 180% højere for et billede, i forhold til et opslag med ren tekst.

Dette kan ikke kun ses på Facebook, der har haft markante ændringer i måden startsiden udfolder sig på. To af de mest populære SoMe virksomheder lever nemlig af visuel kommunikation: Snapchat og Instagram. Udover at være nogen af de hurtigst voksende SoMe platforme, har de formået at få succes ved at give forbrugeren muligheden for kommunikere visuelt.

Det kan med andre ord roligt siges at visuel kommunikation er et effektivt redskab, der bliver mere og mere relevant for at skabe resultater og fastholde forbrugernes opmærksomhed.

Der er mange måder at udforme visuel kommunikation på og den ene er ikke mere rigtig end den anden. Vi har valgt at tage et nærmere kig, på to enkle måder der kan forbedre ens visuelle kommunikation, som samtidig er let at tage i brug og ikke kræver det største tekniske geni.

Infografik

En af de største fejl vi ser hos vores kunder, er manglen på brug af infografik. Infografik er nemlig en af de bedste måder at formidle data på. Data kan nemlig tit virke uoverskuelig og svært at danne et overblik over, specielt som læser.

Et diagram kunne f.eks. en god løsning til at formidle data og statistikker på, og der er en årsag til det også er en af de mest brugte. Det skaber nemlig et overskueligt og let forståeligt visuelt overblik over de tal der arbejdes med. Det kræver altså mindre af de modtager at forstå den data der formidles.

Det vigtigste når du laver infografik er det er nemt for forbrugeren at læse og forstå hvad der bliver informeret om på grafikken. Tænk på at gøre din infografik så brugervenlig som muligt: jo lettere forståelig din infografik er, jo hurtigere forstår forbrugeren også den information der deles. Det kan godt være du ikke laver de fineste søjlediagrammer med de vildeste effekter i starten, men har du et søjlediagram og har du gjort det let forståeligt, så er du et godt stykke af vejen. Selve udseendet af søjlediagrammet, kan du altid arbejde dig hen imod at blive bedre til og kræver ligesom alt andet træning.

Vi lover dig dog at hvis du får lavet et overskueligt diagram over den data eller statistik du vil formidle, og gør det let forståeligt for forbrugeren, er du et rigtigt godt stykke hen af vejen mod at få skabt en god visuel kommunikation.

Nedenfor har vi givet et eksempel på hvordan man kunne lave en simpel infografik, der hurtigt fortæller essens af dette indlæg:

Infographic

Videoer

Popularitet af videoer er kun steget de sidste år, det er YouTube vist et klassisk eksempel på. Det er nemlig ikke kun reklamevideoer virksomheder benytter sig af.

Det ses nemlig i højere grad i dag, at forbrugeren sætte pris på at en virksomhed skaber værdi for dem, selvom de ikke køber noget. Her er der mange måder at tænke videoer ind i sin forretningsmodel på en kreativ måde. Et par eksempler på hvordan du kan bruge videoer kreativt til at styrke din online markedsføring:

  • Videoer der forklarer brugen af et produkt. Et eksempel kan være en virksomhed der sælger et produkt der meget kompleks, her kunne virksomheden f.eks. lave en video guide til hvordan man bruger produktet og alle dets funktioner.
  • How to videoer: er du f.eks. en virksomhed der sælger mel, kunne det ikke være dumt at lave et par videoer med hvordan man bager nogle gode boller med dit mel.

Guides og tutorials er altså rigtig gode redskaber, der er med til at skabe en ekstra værdi for kunden. Brug helst videoer så snart du kan se det giver mening, og hvor du ser muligheden for at skabe en værdi for forbrugeren. Det gør det nemlig mere overskueligt og forståeligt for forbrugeren at følge en video, så jo mere arbejde du vil ligge i din visuelle kommunikation, jo mere værdi kan du få skabt for forbrugeren, og jo bedre brænder dine informationer sig fast i deres bevidsthed. Yderligere kræver det kun en smartphone med et godt kamera til at lave en kort og lækker video.

Styrk din markedsposition med grafiske virkemidler!

Related Posts

image1

Stories

Styrk din markedsposition med grafiske virkemidler!

BigSheep Logo white

Udforsk

Projekter
Studio
Om os
Kontakt

Følg os

Facebook
Instagram
LinkedIn
Stories

Kontakt os

E-mail os
Kontakt os

Info

BigSheep Studio IVS
CVR: 39019876
Kochsgade 31D
5000, Odense C.

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Accept